پالایش و پیرایش در آفرینش هنری (نقاشی)

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس - دانشکده هنر
  • نویسنده محمدرضا عمادی
  • استاد راهنما مرتضی حیدری
  • تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
  • سال انتشار 1378
چکیده

با توجه به معنای دخل و تصرف به عنوان خلاقیت (پالایش و پیرایش) که زمینه ساز بسیاری از آفرینشهای هنری (نقاشی) در هنر معاصر ایران و جهان بوده است ، دراین رساله سعی بر آن داشته ایم تا تحقیقی نظری و علمی را پی گرفته، لذا برای تبیین مفهوم پالایش و پیرایش به سئوالاتی چند پاسخ خواهیم داد. اولا آیا هنر عینیت گرا (ناتورآلیزم) می تواند بدون دخل و تصرف به معنای پالایش و پیرایش ، بر معنا و مفهومی تاکید بورزد یا خیر؟ درخصوص این مطلب دریافتیم که هنری می تواند به مفهوم والا و ارزشمند دست یابد که رو بسوی معنا داشته باشد و این در صورتی است که ذهن هنرمند در مواجهه با طبیعت و واقعیات ملموس آنرا بصورتی متفاوت تبدیل می کند. لذا بدیهی است که این عمل خلاقانه همسو با روند ذهنی (فعالیتهای ذهنی) انسان است . و عملا قابل تطبیق است . بنابراین تجربه و تحلیل آثار خلاق، روند (پالایش و پیرایش و آفرینش) را بطور مشروح تبیین می نماید. عناوینی که در این تحقیق در نظر گرفته شده در دو فصل جداگانه بوده و تکمیل کننده یکدیگر می باشد. در فصل اول موضوعاتی مثل عینیت و ذهنیت مطرح شده و فرایند ذهن مورد بررسی قرار می گیرد و با تاکید به این معنا که هنر، هر چه به سادگی و پالایش نزدیک شود، لاجرم نمادین و رمز گوته تر می شود. دومین سئوالی که قابل طرح است اینکه، نوع پالایش و پیرایش در هنر شرق، در مقابل پا هنر مدرن غرب ، به زعم تشابهاتی که دارند، آیا از یک سنخند یا نه؟ در مقایسه ای تطبیقی در دو فصل سوم و چهارم ویژگیهای شاخص هنر شرق و غرب را مورد بررسی قرار داده و دریافتیم با توجه به معتقدات و باورهای هنرمندان شرق بویژه نقاشان ایرانی اسلامی، می توان تا حدود زیادی تفاوتهای کیفی و کمی درخصوص نوع دفرماسیون (پالایش و پیرایش) توضیح دهیم. چرا که در غرب بیشتر با توجه به حالت ویژگیهای ساختاری فرم و رنگ است . فعالیتهای ذهنی در حوزه نوعی خیال اختراعی است و مبتنی بر خیال متصل می باشد. در صورتیکه در شرق، ذهن هنرمند در شکلی مکاشفه آمیز قرار داشته و دائما در ارتباطی منفصل از عالم رو به انکشاف و شهود دارد.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

الگوهای فراز و فرود در آفرینش هنری

مقالة حاضر یک نگاه نشانه شناختی به مبدا پیدایش و چگونگی خلق آثاری با الگوی فراز و فرود است که خود الگویی ذاتی برای تمامی پدیدارها در کائنات و از جمله گوهری نهفته در ذات آدمی است. تجلی این الگو در آثار هنری اسلامی خود از معانی متعالی تری خبر می دهد و نشان از سیر وحدت به کثرت و خلوت به جلوت است و گویای این مطلب است که آفرینش های هنری تماماً بر اساس القائات رحمانی و ربانی است. جلوه گاه حقیقت در ه...

متن کامل

بسترهای آفرینش هنری در متون عرفانی

در نوشتار حاضر، به واکاوی پیوندهای موجود میان اندیشه عرفانی و جنبه‌های زیباشناسانه متون عرفانی پرداخته شده است. به عبارت دیگر، این مقاله در پی معرفی بسترهای فکری‌ای است که از متون عرفانی آثاری هنری ساخته‌اند. اهمیت این بسترها را باید در دخالت آگاهانه یا ناآگاهانه آنها در فرآیند آفرینش متون پیگیری کرد، چنانکه حتی متونی همچون مقالات، تذکره‌ها، نامه‌ها و متون تعلیمی صوفیه را نیز به آثاری شاعرانه ت...

متن کامل

نقش خیال در فرایند آفرینش هنری

خیال مفهومی دو وجهی که وجهی از آن عدمی است؛ این مفهوم بیشتر نزد عامه مردم به کار می‌رود و در محاورات روزانه‌ از آن مفهوم " پوچی" را استنباط می‌کنند، اما وجه دیگرخیال وجه " وجودی" آن نزد فیلسوفان و هنرشناسان است. در دیدگاه اخیر " خیال" از جنس هنر وبستر ظهور خلاقیت هنری است. درک بهتر این مفاهیم مستلزم شناخت نظریاتی است که متفکران اسلامی در این باره بیان داشته اند. این مقاله به دنبال تبیین ِنقش خ...

متن کامل

جایگاه هنر معاصر در حقوق آفرینش های ادبی و هنری

چکیدهکنوانسیون ها و مقررات بین المللی در زمینه حقوق آفرینش های ادبی و هنری به شکل مستقیم یا غیرمستقیم معیارهایی را جهت حمایت وضع کرده اند.این معیارها که بر اساس تعاریف سنتی در هنر پایه ریزی شده است نمی توانند در خصوص بخش وسیعی از آثار هنر معاصر مصداق یابند.آنچه که امروزه تحت عنوان هنر معاصر نامیده می شود دارای ویژگی های منحصر به فردی است که چارچوب ها و معیارها ی سنتی هنر را رعایت نمی کند.خصلت م...

متن کامل

شهود در درک و آفرینش اثر هنری

چکیده: این مقاله در جستجوی چگونگی نقش شهود در آفرینش و شکل گیری اثر هنری ابتدا با تحلیل نطرات «هانری برگسون» درباره شهود و هنر در پی پاسخ به این سؤال بر می آید که آیا اثر هنری محصول تفکر است یا کشف و شهود؟ در این راستا عقاید شهود باورانه در فلسفه هنر همچون نظرات «کروچه» و «کالینگوود» مطرح می شود که به مسائلی نظیر شناخت نمادین در مقابل شناخت شهودی، فرانمود عاطفی در مقابل فرانمود تخیلی و تفاوت...

متن کامل

آرایش و آفرینش واکی، شیوه ای بدیع در آفرینش هنری (بر پایه دیوان خاقانی)

شاعران از شیوه های گوناگونی برای آفریدن مضامین ‍ژرف و آراستن کلام خویش بهره برده اند و سخن شناسان و ناقدان کوشیده اند که اسباب و ساز و کار این زیبایی ها را بیابند؛ بر آنها نامی بنهند و بر ایشان قواعدی وضع نماید...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس - دانشکده هنر

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023